Der har sjældent været en tid, hvor flere begiver sig i kast med et nyt online eventyr. Enten ved at komme deres servicevirksomhed på nettet for at få flere varme leads – eller for at sælge i en webshop.
Hvad der ofte kommer bag på mange er, at det kan være en større udfordring at markedsføre sin forretning, hvis man vil opnå nævneværdig synlighed. Der er naturligvis altid muligheden for at benytte betalt annoncering på Googles platform samt på Facebook, men på sigt vil de fleste websites gerne rangere naturligt på søgeord – altså ligge i toppen af Google uden at betale for sine klik.
For at opnå dette, er det nødvendigt at investere i SEO.
SEO er naturlig trafik, der ikke koster penge per klik
Når man taler om SEO, er det vigtigt at have en god strategi, så man opnår synlighed hurtigst muligt. SEO er dog ikke altid hurtigt, hvorfor mange netop kombinerer det med betalt annoncering. På den måde kan man stadig få kunder ind, mens man arbejder på sin egen optimering.
Mange vælger fortsat at gøre brug af et professionelt SEO firma, da det kan være ressourcekrævende at nå toppen af Google – særligt hvis der er tale om søgeord med stor konkurrence!
Et SEO firma kan hjælpe med at lave en søgeordsanalyse og udvælge de helt rigtige ord, man skal findes på. Dette gøres typisk ud fra, hvad der er mest relevant for websitet samt om det er realistisk at gøre sig gældende på de søgeord, eller om man bør starte et andet sted først.
Hernæst starter der en proces, hvor det tekniske fundmanet skal toptunes. En hjemmeside eller webshop skal have den rette semantiske struktur, være læsbar or Googles søgerobotter og desuden være hurtig og brugervenlig – på både mobil og desktop.
Der skal desuden være godt og relevant indhold på sitet, hvilket kan stille krav til en god content-strategi. Indholdet skal være SEO venligt og besvare alle brugerens spørgsmål, så det giver reel værdi.
Når både websitets tekniske struktur og indholdet er optimeret, starter der desuden typisk en proces med linkbuilding. Her er formålet at generere kvalitetslink fra gode kilder, hvilket fortæller Google, at man er relevant inden for det emne, der skrives om. Kort fortalt – og groft forenklet – er et link en ”stemme” til sit website. Flere link vil betyde, at Google ser sitet som mere populært. Der spiller dog mange faktorer ind, hvorfor en god link-strategi også er essentiel.
Som du kan se, kræver det meget arbejde at gøre sig gældende organisk på Google. Arbejdet kan dog vise sig at være det hele værd, da de organiske søgeresultater har en helt særlig aura af troværdighed og modtager mange klik helt naturligt. Desuden er det ’gratis’ at ligge der og få klik, og man vil typisk kunne bevare sin topposition, når man først har tilegnet sig den.