Der er stor sandsynlighed for, at du har hørt om begrebet “virale nyheder”. Det er en type information, der spredes ekstremt hurtigt og bredt gennem internettet. Virale nyheder er et interessant fænomen, fordi de involverer en bred gruppe af mennesker samt en kombination af teknologi og sociologi. I denne artikel vil vi gå i dybden med, hvad der ligger bag virale nyheder.
Hvad er virale nyheder?
Virale nyheder er information, nyheder eller indhold, der spreder sig meget hurtigt på internettet. Begrebet er inspireret af virusser, der spreder sig hastigt blandt befolkningen. I stedet for at inficere mennesker spreder virale nyheder sig gennem vores e-mails, sociale netværk, blogs og andre internetplatforme. Hvad der gør en nyhed eller et stykke indhold viralt, er hastigheden og omfanget af spredningen.
Hvordan bliver nyheder virale?
Dybest set bliver nyheder virale, når et højt antal mennesker deler dem på internettet inden for en kort tid. Selvfølgelig er det lettere sagt end gjort. Forskellige elementer bidrager til, at en nyhed bliver virale. Disse kan inkludere nyhedens relevans, dens appel til følelser, og dens relevans og appel i forhold til dens målgruppe. Indhold, der fremkalder stærke emotionelle reaktioner – hvad enten det er latter, vrede, overraskelse, eller begejstring – er mere tilbøjeligt til at blive delt og dermed gå viralt.
Hvad gør indhold shareable?
Når det kommer til indholdsdeling, er der nogle globale tendenser. For det første er folk tilbøjelige til at dele noget, de har en stærk reaktion på. For det andet kan indhold, der bidrager med værdi og nyttig information, tiltrække mere deling. Sidst, men ikke mindst, bliver indhold ofte delt, hvis det er relateret til noget aktuelt eller noget, der er trendy.
Hvad er konsekvenserne af virale nyheder?
Virale nyheder kan have en lang række effekter. For det første kan de forstærke eller skifte den offentlige mening meget hurtigt. Dette kan være gavnligt i mange situationer, for eksempel ved at skabe opmærksomhed omkring vigtige samfundsproblemer. Men det kan også være skadeligt, for eksempel, når det bruges til at sprede misinformation eller falske nyheder. Virale nyheder kan også hjælpe med at fremme en forretnings eller en persons online profil.
Eksempler på virale nyheder
Der er mange eksempler på nyheder, der er gået viralt. Et af de mest kendte er nok “Ice Bucket Challenge”, en kampagne for at rejse penge til forskning i ALS, der spredte sig som en løbeild på internettet i 2014. En anden er den sjove og underholdende “Baby Shark”-video, der har opnået milliarder af visninger på YouTube. Der er også mange andre eksempler på at se de sjove videoer på dagens.com.