Netto private label, og hvorfor private label vinder popularitet

//

I dagens detailhandelslandskab er private label-produkter blevet mere populære, og danske forbrugere har omfavnet denne trend. Det er derfor ikke mærkeligt, at flere supermarkedskæder tilbyder private label produkter på deres hylder. Et førende eksempel er Netto, en af de største discountkæder i Danmark, der tilbyder et bredt udvalg af private label-produkter til deres kunder.

En af årsagerne til den stigende popularitet er prisen. Private label produkter forbindes ofte med lavere priser, idet antallet af led i forsyningskæden reduceres. Således er det en kortere proces produktet skal igennem inden det sælges til forbrugeren. Det kan fx være Netto, der sælger deres egne produkter, og på den måde undgår mellemhandlere. Omvendt kan det også være en webshop, der sælger deres egne private label produkter direkte til forbrugeren, og derigennem udelukkende handler med producenten.

Udover prisen, så er et stigende antal af nye private label produkter bæredygtige, idet det ligeledes er et vigtigt element for de danske forbrugere. Det kan fx være et mindre forbrug af plastisk, når emballagen skal produceres.

Hvorfor har man private label?

Adskillige virksomheder vælger private label pga. prisen. Som nævnt tidligere i artiklen, så kan virksomheder ofte afsætte deres produkter billigere qua færre led i forsyningskæden. En anden årsag er omkostningerne forbundet med at etablere sit eget produktionsanlæg. Det kræver signifikant økonomisk og kulturel kapital at etablere sin egen fabrik, og det involverer ligeledes tunge bureaukratiske processer. Et eksempel herpå er certifikater og licenser, bl.a. HACCP og ISO. Den ”know-how” det kræver at opsætte sit eget produktionsapparat outsources i stedet til en producent med mange års erfaring.

Det er også værd at nævne, at private label giver fleksibilitet, og du kan ”shoppe” rundt efter det helt rigtige produkt for din virksomhed.

Hvad kendetegner de enkelte private labels?

Private label brands er kendetegnet ved at virksomheden, der sælger private label produkter, fremtræder som afsender. Derfor fremgår den originale producents navn ofte ikke på indpakningen.

Flere nye private label brands har også bæredygtighed i højsædet, hvor de fx reducerer brugen af plastik. Hvis du er på udkig efter samarbejdspartnere, der kan hjælpe dig med at lancere private label produkter, og bl.a. samarbejder med kæder såsom Netto, så kan du med fordel kontakte virksomheden, Tasteful Foods. De tilbyder en bred vifte af produkter indenfor F&B industrien, og deres produkter bliver solgt i mere end 10.000 butikker.