Nye spillere på markedet
Restaurationsbranchen er desværre en yderst stor synder når det gælder brugen af plastik. Plastik har været en kæmpe fordel for branchen, da det har givet virksomhederne en evne til at kunne forlænge holdbarheden af varer som kød, fisk osv. Uden at skulle benytte tilsætningsstoffer. Dette har gjort industrien yderst afhængig af plastik, hvilket har forsaget store mængder forurening rundtomkring i verden. Flere og flere danske virksomheder arbejder derfor på at kunne mindske deres plastikforbrug, og benytte alternative midler til indpakning osv. Især steder som Torvehallerne, OliOli og Palæo har gjort stort fremskridt, hvad angår brugen af plastik i deres kopper, skåle, glas, bestik osv. Dette er en fantastisk udvikling der uden tvivl vil inspirere resten af branchen herhjemme i Danmark.
Teknologi er vejen frem
I og med at vi på mange emner bliver klogere og klogere, bliver vi ligeså klogere på hvordan vi kan formindske vores forbrug af plastik og vores aftryk på klimaet. Mange kloge hoveder herhjemme i Danmark har efterhånden formået at genskabe og genanvende plastik på en sådan måde at intet går til spilde. Danske virksomheder som Carlsberg og Nørrebro Bryghus har også fundet nye og innovative måder at lave sixpack på. Heldigvis har danskerne også fået et fornyet perspektiv på plastik. Teknologien er globalt set blevet udbredt så meget at alle større lande har tilgang til at kunne genanvende plastik, og sælge det tilbage til virksomhederne.
En branche i fremgang
Restaurationsbranchen er mildest talt i fremgang. Den er i fremgang på mange måder. For det første er der kommet en stor opbakning til friske, økologiske og lokale ingredienser. Dette støtter det danske landbrug, slagtere og lokale fiskere, hvilket i sidste ende støtter dansk industri. Dernæst er danskere begyndt i højere grad at være villige til at betale mere for at få lækker mad, der giver et tvist på det vi ellers havde smagt før. Virksomheder som hallernes og Broens streetfood, har begge fået ualmindeligt meget vind i sejlene da de har fokuseret på de rigtige råvarer og branding fremfor lettilgængelige og billige løsninger.